رقابت اپلیکیشن های موبایلی در بازار داغ انتخابات

به گزارش افکارخبر، در حالیکه رقابت های داغ و جذاب انتخاباتی، فضای مجازی و ابزارهای دیجیتالی را هم متاثر ساخته است برخی شرکت ها و فعالین رسانه های دیجیتال، فرصت را برای تولید ابزارهای روز آمد و کاربردی مغتنم شمرده اند و برای حضور محصولات خود در این رقابت ها تلاش می کنند. باید دید آیا ابزارهای دیجیتالی تازه متولد شده، می توانند بر سطح آگاهی و دانایی مردم بیافزایند؟ در این میانه برای بسیاری از کاربران اپلیکیشن های موبایلی این سوال مطرح می شود که چه تفاوتی میان این ابزارهای دیجیتالی وجود دارد و اصولا نامزدهای انتخاباتی و حتی کاربران، بعنوان یک ابزار اطلاع رسانی میتوانند روی آن حساب باز کنند یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال با یکی از فعالین عرصه تولید سامانه های اینترنتی و اپلیکیشن های موبایلی به گفتگو نشسته ایم که مختصری از این گفتگو را برای پاسخ به سوال فوق نقل می کنیم.

لطفا خودتان را معرفی بفرمایید؟

سید محمد هادی شاه ابراهیمی هستم مدیر عامل شرکت فراز فنون مرکزی و مدیر پروژه تام، اولین سامانه جامع اطلاع رسانی و تبلیغات انتخابات مردمی در سراسر کشور.

سامانه تام چگونه متولد شد؟

حدود یکسال پیش، ایده تولید اپلیکیشن موبایلی ویژه انتخابات هفتم اسفند ۹۴ در اتاق فکر و گروه های تحقیق و توسعه شرکت مطرح شد و نهایتا به این نتیجه رسیدیم که باید سامانه ای جامع در این خصوص راه اندازی کنیم که بخشی از آن یک اپلیکیشن موبایلی می باشد. این سامانه با مدیریت و سرمایه گذاری شرکت فراز فنون مرکزی و با همکاری و مساعدت های مسئولین استانی و کشوری پس از ثبت در مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اخذ مجوز سامانه به شماره ۲۰۱۰۵۵۲۵ به بهره برداری رسید و آغاز رسمی پروژه به دفتر انتخابات شورای نگهبان ، وزارت کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رسما اعلام گردید.

سامانه جامع به چه معناست؟

اصولا نرم افزارهای موجود در موضوع انتخابات یا صرفا بصورت آفلاین و شامل داده هایی گنجانده شده در دل نرم افزار، ارائه می شوند و یا نرم افزارهایی با کاربردهای دیگر هستند که در کنار کارایی اصلی در موضوع انتخابات هم به خدمات دهی می پردازند و بعضا بصورت منطقه ای و استانی به سرویس دهی اشتغال دارند. ولیکن ما در شرکت فراز فنون مرکزی بر آن شدیم یک سامانه به معنای واقعی داشته باشیم که هم به لحاظ محتوایی و هم به لحاظ فنی، کامل و جامع باشد و بصورت کشوری خدمات دهی نماید. به لحاظ موضوع و محتوی، کاملا متفاوت با سایر ابزارهای موجود، ایجاد یک بانک جامع از اطلاعات عمومی و اختصاصی تمامی نامزد های انتخاباتی در سراسر کشور مورد نظر قرار گرفت و به لحاظ فنی، تمامی اجزای سامانه اعم از پورتال ثبت نام اولیه و ثانویه، پورتال ورود و تکمیل اطلاعات نامزدها، برنامه اتوماسیون کنترل، نظارت و ارجاع فرآیند های کاری و همچنین خروجی اپلیکیشن موبایلی، صرفا برای این پروژه و کاملا اختصاصی و البته بصورت آنلاین، برنامه ریزی، طراحی و برنامه نویسی شده اند و بدون شک کارایی بالاتری در حوزه اطلاع رسانی انتخاباتی خواهند داشت و مردم می توانند ضمن مراجعه به این سامانه همه اطلاعات مورد نیاز خود برای یک انتخاب آگاهانه را در دسترس داشته باشند.

فرمودید سامانه تام بصورت آنلاین خدمات دهی می نماید. لطفا توضیح دهید.

همانگونه که عرض شد بجای اینکه اطلاعات را در دل نرم افزار قرار دهیم و یک نرم افزار حجیم و غیر کاربردی ارائه نماییم سامانه را به گونه ای طراحی نمودیم که تمامی درخواست های کاربران از طریق رابط اپلیکیشن به بانک اطلاعاتی تام واقع در سرور تام از طریق اینترنت داخل کشوری منتقل شده و پاسخ های سامانه از همان طریق به کاربر عودت داده می شود که این مدل سهولت و سرعت کاربری و امکان مدیریت بدون محدودیت و در لحظه را برای سامانه فراهم خواهد نمود.

سامانه تام با وب سایت شخصی چه تفاوتی دارد؟

طبق برآورد های انجام شده متخصصان ، در عصر کنونی ضریب نفوذ تلفن های همراه هوشمند بسیار بیشتر از سایر ابزارهای دیجیتالی است که همین ضریب نفوذ بالا ما را بر آن داشت تا در خصوص تولید سامانه جامع اطلاع رسانی برای کاربران تلفن های همراه هوشمند برنامه ریزی نماییم و نتایج بررسی ها و تحقیقات انجام شده حاکی از سبقت تعداد کاربران موثر اپلیکیشن های موبایلی از کاربران اینترنت در سایت های سنتی دارد در عین حال اینکه سرعت ، امنیت و انعطاف پذیری در اپلیکیشن بسیار بالاتر از وب سایت می باشد.

در حال حاضر تلفن همراه به صمیمی ترین دوست و در دسترس ترین ابزار و وسیله برای کاربران تبدیل شده که بواسطه آن به راحتی و بدون محدودیت در هر لحظه و هر مکانی که باشند میتوانند از طریق این سامانه، تبلیغات تمامی نامزدهای انتخاباتی را مشاهده نمایند؛ در صورتیکه در وب سایت این محدودیت وجود دارد که کاربر بایستی حتما از داخل منزل و یا محل کار خود و با دسترسی به کامپیوتر شخصی با وب سایت مورد نظر خود ارتباط برقرار کند.

سامانه تام با اپلیکیشن های شخصی چه تفاوتی دارد؟

اصولا باید این نکته را مد نظر داشت که تمام جذابیت سامانه تام در جامع بودن اطلاعات آن، یعنی کشوری بودن و وجود اطلاعات تمامی نامزدهای انتخاباتی کشور به طور یکپارچه و یکجا میباشد که می تواند به این سامانه ارزشی صد چندان بدهد و بنوعی رای دهندگان می توانند فقط با نصب یک نرم افزار، اطلاعات صدها نامزد انتخاباتی را بصورت یکجا مشاهده نماید؛ حال فرض کنید هر کدام از این نامزدها یک اپلیکیشن شخصی داشته باشند که با فرض رساندن اپلیکیشن به دست مخاطبان، نصب این تعداد نرم افزار کاربردی، برای یک دستگاه تلفن همراه مقدور نمی باشد.

در حال حاضر ساخت اپلیکیشن شخصی به یکی از روشهای مرسوم تبلیغاتی بدل شده و عده محدودی هم از نامزدهای انتخاباتی نسبت به سفارش و ساخت اپلیکیشن شخصی اقدام نموده اند که در این حالت آنها بایستی خودشان برای دانلود اپلیکیشن اختصاصی خود در بین مردم، انگیزه لازم را ایجاد نمایند. این در حالیست که مردم با اشتیاق و انگیزه بسیار به دنبال یک سامانه قانونی و جامع میگردند که بتوانند بوسیله آن به اطلاعات تمامی کاندیداهای انتخاباتی به صورت کامل ، یکپارچه و یکجا و در یک پکیج زیبا و کم حجم، دسترسی داشته باشند و بی شک اپلیکیشن تام این نیاز را مرتفع نموده است.

سامانه تام با اطلاع رسانی در کانال ها و گروه های تلگرام چه تفاوتی دارد؟

باید دقت کرد که اصولا شبکه های اجتماعی آنهم از نوع موبایلی آن، صرفا ابزاری برای رساندن پیام هستند و البته محدودیت های خاص خود را دارند. مثلا کانالی وجود ندارد که همه رای دهندگان یک حوزه انتخاباتی و حتی رای دهندگان یک شهر در آن عضو باشند و یا اصلا گروه های تلگرامی، محدودیت تعداد اعضا را تا ۱۰۰۰ نفر دارند. گرچه اطلاع رسانی در شبکه های اجتماعی بیشترین برآیند تبلیغاتی را دارد اما باید در نظر داشت بخاطر بسیاری از محدودیت ها و حتی مخاطرات این فضای ناشناخته، سرمایه گذاری نامزدها به شکلی که همه تخم مرغ های خود را در یک سبد نامطمئن بگذارند، ریسک بالایی در بر خواهد داشت.

در حال حاضر تلگرام یکی از بزرگترین شبکه های اجتماعی است که در کشورمان با استقبال بسیاری از سوی مردم مواجه شده است و در آن درباره هزاران موضوع و مطلب گوناگون و متنوع صحبت میشود؛ ولیکن کاملا بدیهی است که حضور آگاهانه و هدفمند در سامانه تبلیغات انتخابات مردمی تام که به صورت ویژه و اختصاصی برای تبلیغات نامزدهای انتخاباتی طراحی و تولید شده، با علم به اینکه بسیاری از رای دهندگان برای صرفه جویی در وقت و هزینه ها به آن مراجعه می کنند، یک راه مطمئن و موفق در اطلاع رسانی انتخاباتی محسوب می شود.

نکته مهم دیگر این است که در تلگرام و دیگر شبکه های اجتماعی، امکان انتشار مطالب و عکس های غیر موثق و دستکاری شده از طرف رقبا و مخالفان یک نامزد انتخاباتی وجود دارد اما در سامانه تام این امر غیر ممکن میباشد زیرا که با رعایت تمامی نکات پیشرفته و بروز امنیتی و لحاظ جزئیاتی هدفمند برای حفظ شخصیت و جایگاه نامزدهای انتخاباتی، ساماندهی شده است.

 قطعا ما به هیچ عنوان توصیه نمی کنیم که نامزدها تبلیغات در شبکه های اجتماعی را از برنامه های تبلیغاتی خود حذف کنند و باید در کنار سایر روش های اطلاع رسانی به این مقوله هم بپردازند اما طبق نظر بسیاری از کارشناسان تبلیغات انتخاباتی، سرمایه گذاری صرف روی شبکه های اجتماعی با شکست حتمی مواجه خواهد شد.

برای تبلیغات و معرفی سامانه تام به مردم و نامزدهای انتخاباتی چه اقداماتی انجام داده اید ؟

در واقع بهترین تبلیغ برای هر محصول، توجه به نیاز مشریان و مخاطبان خاص محصول و تامین آن نیازها، جامع و کامل بودن، ، زیبایی، کیفیت، امنیت، سهولت استفاده از آن، میباشد که سامانه جامع اطلاع رسانی و تبلیغات انتخابات مردمی (تام) با دارا بودن تمامی موارد ذکر شده، نیاز به تبلیغات چندانی ندارد. اما در عین حال با توجه به کشوری بودن سامانه تام و گستردگی طیف مخاطبان آن که تمامی نامزدهای انتخاباتی سراسر کشور و کلیه اقشار جامعه را در بر میگیرد، شرکت فراز فنون مرکزی بعنوان مبدع و تولید کننده سامانه تام از همان ابتدا و در زمان ثبت نام کاندیداهای انتخاباتی، نسبت به توزیع و پخش گسترده بروشور و کاتالوگ سامانه تام در ستاد انتخابات کشور و تمامی فرمانداری ها در مراکز استانها، اقدام نموده است .

تبلیغات و معرفی سامانه تام در اکثر سایتها و خبرگزاریهای پر بازدید و پایگاههای خبری از جمله باشگاه خبرنگاران جوان، تابناک، عصر ایران، انتخاب نیوز، تجارت نیوز، آژانس خبری ایران، اخبار محرمانه ، اخبار فناوری اطلاعات، بولتن نیوز و دهها کانال و گروههای پرمخاطب در شبکه های اجتماعی صورت گرفته است.

ما در بیش از ۳۵ روزنامه و نشریه معتبر و پرتیراژ کشوری و استانی از جمله همشهری، جام جم، ایران، شرق، وطن، پرنیان-آذربایجان شرقی، آراز-آذربایجان غربی، فردا-اردبیل، نسل فردا-اصفهان، شکوه آزادی-ایلام، نسیم جنوب-بوشهر، سالداران-چهارمحال و بختیاری، خراسان-خراسان جنوبی، خراسان-خراسان رضوی، خراسان-خراسان شمالی، نور-خوزستان، مردم نو-زنجان، پیام-سمنان، زاهدان-سیستان و بلوچستان، خبرجنوب-فارس، ولایت-قزوین، ایمان-قم، سیروان-کردستان، واقعه-کرمان، باختر-کرمانشاه، امید مردم-کهگیلویه وبویر احمد، ارتباط-کیش، گلشن مهر-گلستان، گیلان امروز-گیلان، صدای ملت-لرستان، بشیر-مازندران، نامه امیر-مرکزی، عطر یاس-مرکزی، وقایع-مرکزی، فرساد-مرکزی، هگمتانه-همدان، صبح ساحل-هرمزگان، پیمان-یزد و … از دیگر اقدامات صورت گرفته برای معرفی سامانه تام میباشد که تا زمان برگزاری انتخابات همچنان ادامه خواهد داشت.

از دیگر اقدامات شرکت فراز فنون مرکزی جهت تبلیغات و معرفی سامانه تام ارسال پیامک های انبوه گروهی در سطح استانها و همچنین نصب بیلبوردهای تبلیغاتی در مراکز شلوغ و پر رفت و آمد شهری بوده است که هم اکنون نیز در حال اجراست. البته مذاکرات لازم جهت پخش آگهی سامانه تام و اپلیکیشن آن در شبکه های تلویزیونی نیز در حال انجام است که انشاالله بزودی شاهد پخش آن از رسانه ملی و صدا و سیمای کلیه مراکز استانها خواهیم بود.

در پایان ، بفرمایید که از چه طریق میتوان اپلیکیشن تام را دانلود و نصب نمود؟

ما برای سهولت دسترسی آحاد مردم به اپلیکیشن تام روشهای متعددی در نظر گرفته ایم. هم میهنان عزیز در سراسر کشور میتوانند با مراجعه به سایت رسمی سامانه تام به آدرس www.taam.ir   نسبت به دانلود مستقیم نسخه اندروید اپلیکیشن تام از بخش مربوطه، اقدام نمایند. البته امکان دانلود نسخه اندروید آن در فروشگاههای بزرگ و معتبر داخلی و خارجی ارائه دهنده اپلیکیشن، همانند گوگل استور و ایران اپس نیز فراهم میباشد. ضمنا مقدمات انتشار نسخه ios برنامه از طریق اپل استور انجام شده که در چند روز آتی، امکان دانلود آن نیز برای همگان میسر میگردد.

http://www.afkarnews.ir/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C-5/485551-%D8%B1%D9%82%D8%A7%D8%A8%D8%AA-%D8%A7%D9%BE%D9%84%DB%8C%DA%A9%DB%8C%D8%B4%D9%86-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%88%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *